Välkommen till vår officiella blogg för www.kotteshoppen.se

Här kan ni ta del av våra pressreleaser samt följa våra nyheter kring vårt sortiment.
Barnkläder & Leksaker Online

onsdag 7 maj 2014

Barn borde vara nudister och inte leka med något!

Som företagare inom barnklädes och leksaksbranschen blir man verkligen medveten om arbetet från många håll för att sträva efter ett giftfritt Sverige och säkerhet för barn. Branschen är väldigt kontrollerad av både Kemiinspektionen, Greenpeace, Råd och Rön, Konsumentverket och många fler.

Bara i veckan har vi fått information från Kemiinspektionen om att barnkläder som innehåller Biocider måste vara märkta och från Konsumentverket om regler för snoddar i kläder och kläder med huva för barn under stl 140.

Råd och Rön meddelar i en tidigare artikel Tveksam Nytta av Miljövänligt tyg.

Förra året gjorde Kemiinspektionen provbeställningar för att undersöka om det fanns några kemikalier i våra Barnkläder.

Leksaker kontrolleras på samma sätt med jämna mellanrum. Dockor i mjukplast och badankor är exempel på leksaker som försvunnit från våra leverantörer, men som många frågar efter.

Vad gör vi då som företagare? Eftersom vi inte har någon egen tillverkning så ställer vi krav på våra leverantörer att Barnkläder, barnskorna och Leksakerna ska tåla att testas och inte innehålla några otillåtna ämnen. Vi köper endast in produkter från EU eftersom det känns säkrare, då de flesta EUländer har samma regler eller arbetar mot det.

Varför skulle Någon vilja sälja produkter till barn som innehåller otillåtna ämnen? Och varför är de flesta kontroller gjorda i internetbutiker, som verkligen är öppna med vad de har för produkter och som kan ses av vem som helst? Hur är det med produkterna på Loppisar, Hemförsäljning, Småbutiker, Begagnatmarkaden?  Varför får de nu förbjudna leksakerna och barnkläderna som inte får säljas i butiker fortsätta spridas där? Många uppmanar till att alla ska köpa begagnat för att undvika konsumtion, men det rimmar inte så bra med faran att barnet kan få i sig gifter.

Med All den information ang. Kemikalier i vardagen, som jag som sexbarnsmamma och företagare, bombarderas med kan jag inte låta bli att undra om inte Barnen borde vara nudister, sluta äta och inte leka med något! För säkerhets skull!

Förstå mig rätt! Jag är jätteglad att Sverige verkligen rensas om det finns de som fortfarande tar in leksaker, barnkläder och skor som innehåller förbjudna ämnen, men jag är också jätteglad att jag inte är den lättskrämda typen för då skulle nog stressa ihjäl mig om jag skulle följa alla råd. Kolla in denna länk Kemikalier i vardagen och de aktörer som jag nämnt i bloggartikeln om du inte förstår vad jag menar och vill veta mer. Känsliga läsare varnas

Inga kommentarer:

kotteshoppen.se
Info


Bli prenumerant med Bloglovin
Eller...
Följ det senaste på Facebook


Dela med dina vänner


Missa inga nyheter med Kotteshoppens nyhetsbrev
Prenumerera på Kotteshoppens nyhetsbrev
Namn

E-post


email:info@kotteshoppen.se


Bloggvänner


Bloggdesign wtfd©2010

Bloggarkiv

Summa sidvisningar