Välkommen till vår officiella blogg för www.kotteshoppen.se

Här kan ni ta del av våra pressreleaser samt följa våra nyheter kring vårt sortiment.
Barnkläder & Leksaker Online

tisdag 30 december 2008

Få som adopterar!

Läser att det I år har varit färre svenskar än tidigare som adopterat (se artikel). Vad beror detta på? Om någon är mer påläst om detta skulle jag bli glad om ni kommenterade. Är det svårare nu att adoptera?

Jag måste säga att jag blev förvånad eftersom 2008 är det år då jag personligen varit mest i kontakt med kompisar, bekanta och andra personer som önskat eller har adopterat. Vi på Kotteshoppen.se hade även förmånen att få sponsra ett barnhem i Sydafrika med lite filtar och barnkläder. Det var ett snällt par som tog ner dessa saker samtidigt som de hämtade hem sitt efterlängtade barn. Här hittar ni länken till Adoptera från Sydafrika .

Själv har jag tyvärr aldrig varit till Sydafrika, men till Gambia som ligger i Västafrika. Där fick jag på nära håll se många barn som for illa, men också föräldralösa barn som verkade ha det bra i SOS Barnbyar. Barnen hade en "mamma" och bodde i ett hus tillsammans med flera andra barn. Där fick de gå i skola och lära sig läsa och skriva, vilket inte är en självklarhet i Gambia

3 kommentarer:

Ett Nytt Liv sa...

Lite märkligt att orsakerna till nedgången inte nämndes i Aftonbladets artikel, men jag tror mig med säkerhet kunna säga att det beror på att det är svårare att adoptera. Färre barn tillgängliga för adoption till Sverige, längre köer. Kina som stängt för ensamstående och har mer restriktiva krav osv. Viljan att adoptera är nog lika stor som tidigare, om inte större.

Anonym sa...

Kanske beror det på att det är mycket kostsamt att adoptera, man får inte vara för "gammal" och det är krånglig överhuvudtaget och det är ett smalt nålsöga du ska igenom för att bli godkänd samtidgt som knarkare och alkolister kan skaffa egna biologiska barn hur lätt som helst och få behålla dom...

barnlosa sa...

Vi ville adoptera från Ryssland, där är många föräldrarlösa barn. Vi gick på kursen och genom hemutredning,men myndigheterna bestämde att vi är för gamla: min man 49, och jag 44 - så många barn behöver föräldrar i Ryssland, och vår ålder är inte för gammal för ryska lag. Men--- så är det för "barnens bästa - att stanna föräldrarlösa och ute få gatan, än att bli adopterat av oss" Så tänker Gunn-Marie Aaronson-Schmidt i Växjö familherätten...Mycket besviken och ledsen vi är...

kotteshoppen.se
Info


Bli prenumerant med Bloglovin
Eller...
Följ det senaste på Facebook


Dela med dina vänner


Missa inga nyheter med Kotteshoppens nyhetsbrev
Prenumerera på Kotteshoppens nyhetsbrev
Namn

E-post


email:info@kotteshoppen.se


Bloggvänner


Bloggdesign wtfd©2010

Bloggarkiv

Summa sidvisningar