Välkommen till vår officiella blogg för www.kotteshoppen.se

Här kan ni ta del av våra pressreleaser samt följa våra nyheter kring vårt sortiment.
Barnkläder & Leksaker Online

fredag 9 januari 2009

Skrämmer du dina barn?

Läser i en artikel att föräldrar inte läser traditionella sagor för sina barn längre. I alla fall inte de engelska föräldrarna som svarat i undersökningen som artikeln bygger på.

Jag har tidigare bloggat om att det ofta är en hel del dolda budskap i dessa äldre sagor och filmer. Många gånger är ofta de knubbiga djuren eller figurerna lite klumpiga och ibland dummare. Likadant med styvmammor, hur trevliga är de? Det tycker jag är fruktansvärt att barnen ska sitta och titta på och influeras av. (Inte sagt att mina barn inte gör det.) Då tycker jag det är lättare att läsa en av de traditionella sagorna, för då kan man ju som förälder själv bestämma vad man ska läsa och inte och ändra på lite som man vill efter barnets ålder och känslighet.

För mig hör det till allmänbildningen att barnen ska ha läst Rödluvan och Vargen, Den Fula Ankungen med flera som jag själv läste som barn. Jo visst, jag drömde att Vargen jagade mig, men jag kom över det också. Man kan inte skydda barnen mot allt och jag tror det hör till utvecklingsfaserna att barn blir rädda för allt möjligt. Mina 5 små barn har varit rädda för skuggor, döden, inbrottstjuvar och att det ska börja brinna. Själv fick jag inte se V (en tv-serie där rymdvarelser åt råttor, för er som kommer ihåg) förrän pappa hade spelat in det och redigerat bort avsnitten då de åt råttorna! Då var jag ganska gammal.

1 kommentar:

Johanna sa...

Det är skrämmande hur folk väljer bort klassiska sagor. Desutom tror jag att det är mer skadligt för barnen att bäddas in i en rosa fluffvärld där alla är snälla än att få höra sagor med ondska och död, då är de ändå lite förberedda när de ser den riktiga världen.

Läsgärna vad jag skrivit om det hela. http://prinzessin.blogg.se/

kotteshoppen.se
Info


Bli prenumerant med Bloglovin
Eller...
Följ det senaste på Facebook


Dela med dina vänner


Missa inga nyheter med Kotteshoppens nyhetsbrev
Prenumerera på Kotteshoppens nyhetsbrev
Namn

E-post


email:info@kotteshoppen.se


Bloggvänner


Bloggdesign wtfd©2010

Bloggarkiv

Summa sidvisningar