Välkommen till vår officiella blogg för www.kotteshoppen.se

Här kan ni ta del av våra pressreleaser samt följa våra nyheter kring vårt sortiment.
Barnkläder & Leksaker Online

fredag 6 mars 2009

Könsneutrala namn

Vet du inte vad barnet har för kön och vill ha ett namn innan babyn föds? Ja, då finns det 170 namn som både pojke och flicka kan heta (se artikel). När jag väntade barn ville jag att han skulle heta Nike om det blev en grabb, tills någon sa mig att det var ett kvinnonamn och att det kunde han ju inte heta?! Kanske är det numera könsneutralt?

När vår 4:e pojke kom fick han heta Vilmer (Vill Mer). Något som verkligen passar den lille, envisa killen (1,5 år) i dagsläget. Andra roliga namn är Helmer (Häll mer), Vilgot (Vill Gott) och Vilbur (Vill Bur). Kan du hjälpa mig komma på fler?

Har du tänkt på hur många namn det är som har dubbel betydelse? T ex Ester, Björn, Tom, Axel, Frans, Knut, Runa, Klara för att nämna några. Vår dotter heter Klara och när hon var ca 2,5 år och hade tävling med tvillingbrorsan Kalle, frågade han: - Mamma, varför säger du aldrig Kalle, Färdiga, Gå? Så då fick det bli det ett tag.

1 kommentar:

Joakim Pihlstrand-Trulp sa...

Visserligen är Nike ett namn i den grekiska mytologin; på en gudinna (http://www.in2greece.com/swedish/historymyth/mythology/names/nike.htm). Nike är förstås också ett känt skomärke, så det kan ju tänkas konnotera tuffhet och därmed manlighet? En löjlig koppling, visserligen, enligt min mening. Mer relevant är att Nike ligger nära Nicke, som ju är ett smeknamn på Niklas eller Nicklas.

Jag tycker att Nike är ett fint namn, som med gott samvete kan anses vara könsneutralt. Synd att jag såg ditt blogginlägg ett år försent (om min kommentar hade påverkat något, vill säga). :-)

kotteshoppen.se
Info


Bli prenumerant med Bloglovin
Eller...
Följ det senaste på Facebook


Dela med dina vänner


Missa inga nyheter med Kotteshoppens nyhetsbrev
Prenumerera på Kotteshoppens nyhetsbrev
Namn

E-post


email:info@kotteshoppen.se


Bloggvänner


Bloggdesign wtfd©2010

Bloggarkiv

Summa sidvisningar