Välkommen till vår officiella blogg för www.kotteshoppen.se

Här kan ni ta del av våra pressreleaser samt följa våra nyheter kring vårt sortiment.
Barnkläder & Leksaker Online

torsdag 26 februari 2009

Nackdelar med många barn!

Ni som följer vår blogg vet att min man har 8 barn och jag har 5 (han började lite före mig kan man säga). Jag älskar verkligen att vara stor familj och varje barn har varit planerat, så det positiva överväger definitivt det negativa.


När andra frågar mig hur jag orkar brukar jag alltid säga att det är så otroligt olika hur man har det i familjen. En kvinna som är hemma själv med 3 barn pg a maken jobbar mycket kan ju ha det ännu jobbigare än mig som har 5 små barn, eget företag och maken hemma pg a sjukdom. Jag har i alla fall oftast möjligheten att gå undan om det blir för påfrestande, vilket jag tycker är viktigt. Samtidigt som det förstås helt beror på vilket socialt nätverk man har med barnvakter, antal timmar med barnomsorg, ålder på barnen och bostadsort (vad gäller ekonomin för boendet+maten). Människor som tycker att det är konstigt utgår nog oftast från sin egen situation, där det kanske inte skulle fungera.


Senaste tiden har jag dock funderat på om det är tokigt att skaffa många barn, endast pg a att jag tycker att vi lever i ett så materialistiskt samhälle! Många barn åker utomlands, har dyra, fina leksaker, märkeskläder samt går på den ena aktiviteten efter den andra. Något som oftast inte är möjligt med många barn. När de är små bryr de sig inte, men jag ser redan nu att mina äldsta, 6-åriga tvillingarna, som går i förkoleklass blir berörda och frågar varför inte vi gör sådana saker som deras kompisar gör. Många av deras kompisar är bara 4 i familjen och har heltidsarbetande föräldrar. Jag försöker förmedla för dem vad jag tycker är viktigt i livet och än så länge känns det som de håller med, men hur länge?


Jag är därför så tacksam till tv-serien Annorlunda Familjen eftersom alla mina barn älskar att se att andra familjer också kan vara många. När vi frågar om de vill ha syskon så ropar de:
-Jaaa!

I Annorlunda Familjen är 10barnsföräldrarna Tina och Jörgen med. Jag tycker att de utstrålar den lycka jag och min man känner över att vara stor familj. Här kan du läsa hur de tycker att de bemöts samt lite fakta om storfamiljer. Du har säkert hört talas om Curlingfamilj, men vet du vad en Bowlingfamilj är?

Följ gärna med till min privata blogg Livet med 5 barn under 6 år.

Inga kommentarer:

kotteshoppen.se
Info


Bli prenumerant med Bloglovin
Eller...
Följ det senaste på Facebook


Dela med dina vänner


Missa inga nyheter med Kotteshoppens nyhetsbrev
Prenumerera på Kotteshoppens nyhetsbrev
Namn

E-post


email:info@kotteshoppen.se


Bloggvänner


Bloggdesign wtfd©2010

Bloggarkiv

Summa sidvisningar