Välkommen till vår officiella blogg för www.kotteshoppen.se

Här kan ni ta del av våra pressreleaser samt följa våra nyheter kring vårt sortiment.
Barnkläder & Leksaker Online

onsdag 18 mars 2009

Uppfostringsknep!

Ja, tyvärr hjälper det ju oftast inte så bra med tjat, men ibland är det ju det enda man orkar göra. I det tillfället får man tänka om. Nu finns det en Trappa som man kan uppfostra med! Låter det konstigt? Kolla in artikeln i Aftonbladet, men läs färdigt först hur jag brukar gå tillväga med mina barn.


Eftersom jag inte är utbildad pedagog utan bara vanlig mamma, som försöker få HELA familjen att hjälpa till med hushållsarbetet, vill jag reservera mig för om detta är pedagogiskt riktigt eller ej, men det fungerar i alla fall!


Barnen som är 1,5 år (han är befriad), 3 år, 4 år och tvillingarna 6 år får städa sina rum varje lördag innan det blir tal om lördagsgodis eller Pokemonkort (i 6-årige killens fall). Vill de sedan ha mer godis eller kort får de också vika tvätt och para ihop udda sockar. Det är faktiskt ganska kul för att 6-åringarna frågar själv var tvätten eller sockarna är och vill verkligen göra det :).

4-åringen har själv börjat plocka ur Diskmaskinen och 3-åringen brukar lägga i och dra ur tvättmaskinen. Det tycker han är kul. 1,5 åringen rycks med och plockar också upp saker och lägger i lådor för att i nästa sekund välta ut allt, till allas förargelse, men så har de alla gjort. Man får inte heller glömma bort att de minsta (de som är 4, 3 och 1,5 år) behöver att jag är med dem och "guidar" deras städning). I alla fall de två minsta är för små än för att ta sådana intiativ.


Nu skulle man ju kunna tro att vi har välstädat hemma efter att ha läst detta, men alla som har varit här vet att så är inte fallet. Om vi städar i vardagsrummet drar någon ut saker i snabbare takt i köket. Därför har jag också gjort så att man får + (plus, i vår köksalmenacka=mer godis eller peng) när man städat extra och tanken är att innan det är dax för tv ska alla ha hjälpts åt att plocka upp från golvet. Något som jag ibland inte orkar styra upp eller så har de hunnit sätta sig lugnt i soffan och då "väcker jag inte den björn som sover" om ni förstår vad jag menar.

Min önskan är att jag och (förhoppningsvis maken också) får in rutin på detta för vi är många som kan stöka till, men också många som kan plocka ihop, så när man får alla hjul att rulla så går det av bara farten. Tror tyvärr inte att Trappan i artikeln fungerar på maken för han gör gärna annat medan vi andra städar (inte för det sagt att han inte städar, men han städar när hans kropp (pg a sjukdom) tillåter).

Inga kommentarer:

kotteshoppen.se
Info


Bli prenumerant med Bloglovin
Eller...
Följ det senaste på Facebook


Dela med dina vänner


Missa inga nyheter med Kotteshoppens nyhetsbrev
Prenumerera på Kotteshoppens nyhetsbrev
Namn

E-post


email:info@kotteshoppen.se


Bloggvänner


Bloggdesign wtfd©2010

Bloggarkiv

Summa sidvisningar